Szukaj
  • Adrian

WZÓR NA SYLWETKĘ

W poprzednim poście poznaliśmy dwa wzory na wyliczenie podstawowej przemiany materii (PPM).

Pod koniec tekstu dodałem, że to jednak nie wszystko. Jeśli mielibyśmy wyobrazić sobie PPM to jest to sytuacja, gdy nie mamy żadnej aktywności w ciągu dnia. Dajmy na to, że jesteśmy przykuci do łóżka, (i może czasem jest to przyjemna wizja) nie mamy możliwości ruchu i w takiej sytuacji to PPM może pełnić rolę naszego zapotrzebowania energetycznego. Dzisiaj spróbujemy wyliczyć CPM (całkowitą przemianę materii). Do wyliczenia potrzebujemy jednego ze wzorów, które już są nam znane, następnie trzeba otrzymany wynik przemnożyć przez współczynnik aktywności PAL. Przy pomocy wzoru Mifflina lub Harrisa-Benedicta oraz określenia poziomu aktywności fizycznej osoby dla której przygotowywana jest dieta, można dokładniej określić przemianę materii.


Wzór:

Całkowita Przemiana Materii (CPM) = PPM x współczynnik aktywności fizycznej PAL


Aktywność określamy w następującej skali:

– 1,2-1,3 -> dla osoby chorej leżącej w łóżku; – 1,4 -> dla niskiej aktywności fizycznej; – 1,6 -> dla umiarkowanej aktywności fizycznej; – 1,75 -> aktywny tryb życia; – 2,0 -> bardzo aktywny tryb życia – 2,2-2,4 -> wyczynowe uprawianie sportu.


Sztuką w tej sytuacji jest podejście do określenia własnej aktywności w sposób obiektywny, bez tekstów typu: "aaa, ja się ciągle ruszam, nie mam na nic czasu, więc mnożę przez 2"

Koniec końców i tak wynik będzie faktem i jeśli zawyżymy własne CPM to nasz jadłospis nie będzie spełniał swojej roli.


Przeanalizujmy teraz każdy ze stopni:


1) Przedział 1,2-1,3 jest dla osób np. w trakcie kontuzji. Kontuzja nie pozwala zazwyczaj na uprawianie sportu, a czasem jest nawet kłopotliwa w codziennym życiu. Ogólnie mało ruchu w ciągu dnia.

2) Przedział 1,4 jest dla osób mających niezbyt wymagającą pracę fizyczną i jednocześnie nie uprawiają żadnej aktywności.

3) Przedział 1,6 jest dla osób, które na co dzień pracują fizycznie oraz od czasu do czasu czerpią trochę ruchu ze sportu.

4) Przedział 1,75 jest dla osób, które oprócz pracy fizycznej uprawiają sport amatorsko (np. w klubie czy w sekcji sportowej)

5) Przedział 2,0 jest dla osób z wymagającą pracą fizyczną, lecz nie przeszkadza im to w uprawianiu sportu amatorsko lub pół-zawodowo

6) Przedział 2,2-2,4 jest dla sportowców uczestniczących w zawodach. Z reguły są to profesjonalni atleci, utrzymujący się ze sportu. Dla takich osób trening codziennie przez kilka godzin to chleb powszedni.


W formie ciekawostki Michael Phelps, przygotowując się do zawodów, potrzebował aż ok.12000 kcal, gdzie współczynnik jego aktywności był znacznie wyższy niż wskazują normy (ok.4)




Bibliografia:

"Autobiografia" M. Phelps, Brian Cazeneuve, 2012

https://dietetykpro.pl/kalkulatory/calkowita-przemiana-materii/


©2019 by Nie równo zważeni. Proudly created with Wix.com

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now