Szukaj
  • Adrian

WSZYSCY MAMY POTRZEBY


Może nieco tajemniczy tytuł i można go interpretować na wiele sposobów, zależnie od wyobraźni. Ja jednak chciałbym porozmawiać o potrzebach żywieniowych i ich realizacji. Przyrównywaliśmy nasze organizmy do szklanek i mówiliśmy, że można wlać za mało, dostatecznie ( idealnie do wymiarów naczynka ) oraz zbyt dużo. Wszystkie te schematy mogą być dobre, a zarazem złe, zależnie od kontekstu. O tym wszystkim już pisałem, lecz tak na dobrą sprawę nie podałem sposobów liczenia własnego zapotrzebowania i w jaki sposób szacować te ilości. Podciągam rękawy i szybko postaram się to nadrobić. Wzorów na wyliczenie własnych potrzeb jest sporo. Ciekawostką tutaj jest fakt, że przyrównując do siebie dwa różne wzory otrzymamy dwa odrębne wyniki! Może wydawać wam się to dziwne, ale już mówiłem o tym, że szacując takie wartości trzeba uwzględniać margines błędu. My tu gadu, gadu, a teraz trochę konkretów. Wzory różnią się odrobinę dla wybranej płci. Oto przykłady:


1) Harrisa-Benedicta

Wzór Benedicta-Harrisa jest innym wzorem pozwalającym określić podstawową przemianę materii. Jest to wzór stosujący większą ilość obliczeń i dzięki temu jest bardziej dokładny. Obydwa wzory są skuteczne, więc wszystko sprowadza się do osobistych preferencji.

Wzór:

PPM (kobiety) = SWE (spoczynkowy wydatek energetyczny kcal) = 655,1 + (9,563 x masa ciała [kg]) + (1,85 x wzrost [cm]) – (4,676 x [wiek])

PPM (mężczyźni) = SWE (spoczynkowy wydatek energetyczny kcal) = 66,5 + (13,75 x masa ciała [kg]) + (5,003 x wzrost [cm]) – (6,775 x [wiek])


2) Wzór Mifflina

Wielkość PPM zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od powierzchni ciała mierzonej w m2 (zależnej od masy ciała i wzrostu, płci, wieku, a u kobiet od stanu fizjologicznego. Na szybkość przemiany materii w organizmie wpływają również podwyższona temperatura, hormony czy klimat. Podstawowa przemiana materii to nic innego jak najniższy poziom przemian energetycznych zachodzących w organizmie człowieka, gdy pozostaje on w stanie całkowitego spokoju fizycznego, na czczo w optymalnej temperaturze. Energię z PPM zużywa się na podstawowe procesy życiowe (krążenie krwi, oddychanie, napięcie mięśni, pracę serca, czynności wydalnicze i wydzielnicze organizmu czy utrzymanie stałej temperatury ciała).


Wzór:

PPM (kobiety) = SWE (spoczynkowy wydatek energetyczny kcal) = (10 x masa ciała [kg])+(6,25 x wzrost [cm])-(5 x [wiek]) – 161

PPM (mężczyźni) = SWE (spoczynkowy wydatek energetyczny kcal) = (10 x masa ciała [kg])+(6, 25 x wzrost [cm])-(5 x [wiek]) + 5


Warto podkreślić, że są to wzory jedynie do wyliczenia PPM (podstawowej przemiany materii). To jedynie część działań, których wyliczenia są pomocne w pracy dietetyka. W kolejnym wpisie przybliżę trochę kolejny etap szacowania naszych potrzeb.


#wzór # kalkulator #zapotrzebowanie #kalorie #dieta


Bibliografia:

https://dietetykpro.pl/kalkulatory/

©2019 by Nie równo zważeni. Proudly created with Wix.com

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now