Szukaj
  • Adrian

UKRYTE KORZYŚCI PICIA KAWY

Nie mam zamiaru w tym poście wymieniać znane już chyba wszystkim efekty popijania kawki. Wiadomym jest, że podnosi ciśnienie, pobudza nasz organizm (daje swoistego kopa), opóźnia zmęczenie fizyczne oraz psychiczne. Kto nie zna sytuacji, gdy po wypiciu kawy mamy pilną sprawę do załatwienia. Popularna "dwójeczka" wywodzi się ze zwiększonej perystaltyki jelit. Wzmożoną pracę uzyskuje się już po paru minutach od zażycia. Może mieć to swoje podłoże poprzez większe wydzielanie hormonu gastryny w żołądku. Dobra, przed wymienieniem innych zalet opowiem trochę o tym jak to się dzieje, że kawa może "dodać" nam energii. Funkcją kofeiny jest blokowanie receptorów adenozyny A1 i A2 oraz zwiększa aktywność centralnego układu nerwowego. Powoduje pobudzenie aktywności cyklazy adenylanowej, a co za tym idzie, wzrost stężenia cAMP w komórce. Funkcją cAMP-u jest m.in. regulacja rozpadu i syntezy glikogenu, przyspiesza procesy tworzenia energii oraz wpływa na przemianę lipidów (tłuszczów). Kofeina poprzez wspomniany mechanizm degraduje glikogen i lipidy, dostarczając energii komórkom [1,2]. Ok, teraz obiecane zalety:


1. MOŻE CHRONIĆ PRZED SARKOPENIĄ

Sarkopenia jest to mimowolna utrata masy mięśniowej. Charakteryzuje się utratą siły fizycznej, wytrzymałości organizmu, gdzie wejście po schodach przychodzi z trudem. Prowadzi do szybkiego tracenia na wadze oraz pogorszeniu koordynacji oraz równowagi. Dotyka najczęściej osób starszych. Badanie pokazuje, że kawa wpływa na komórki satelitarne w mięśniach szkieletowych oraz na siłę chwytu. Działa na mediatory zapalne w organizmie, opóźniając rozwijanie sarkopenii [3].


2. CHRONI PRZED CHOROBAMI UKŁADU KRĄŻENIA ORAZ CUKRZYCĄ TYPU 2

Według badań regularne picie kawy w ilości 3-4 filiżanek działa protektycznie na działanie układu krążenia, chroni przed cukrzycą typu 2 (uwrażliwianie na działanie insuliny), ma pozytywny wpływ na działanie wątroby oraz układu trawiennego [4]. Co ciekawe, podobne korzyści można zaobserwować podczas picia kawy, która zawiera kofeinę oraz bezkofeinowej.


3. CHRONI PRZED PARKINSONEM

Badania z ostatnich 30 lat na grupie ok. 8 tys. mężczyzn wykazały znaczące zmniejszenie częstości występowania choroby Parkinsona [6,7].


4. KAWA NIE ODWADNIA!

Kawa może działać jako diuretyk (substancja wzmagająca diurezę, czyli zwiększone oddawanie moczu), lecz przy niskiej dawce kofeiny nie obserwuje się zmian. Dawka, która może działać odwadniająco to >500mg. Tradycyjnie z jedną filiżanką nie przekraczamy 100mg, więc potrzebujemy 6-7 porcji, aby było to dla nas niekorzystne.


5. NIE WYPŁUKUJE MAGNEZU

Prostym językiem mówiąc, po spożyciu kofeiny wydalamy z moczem znacznie mniej jonów magnezu niż dostarczamy ich w filiżance gorącej kawy. Po przyjęciu dawki 400mg kofeiny wydalimy w ciągu dnia około 4 mg magnezu. Średnia kawa dostarcza około 7mg magnezu, więc w bilansie zysków i strat jesteśmy na plusie. Dotychczas sądziliśmy, że drżenia powiek czy skurcze łydek są spowodowane zbytnią podażą kawy. Najnowsze badania ukazują, że przyczyny braku wystarczającej ilości magnezu musimy szukać w diecie. Wspomniane badanie znajdziecie w źródle [5].


6. KOFEINA MOŻE POPRAWIAĆ OSIĄGI SPORTOWE

Oczywiście nie mam na myśli "końskich" dawek kofeiny, ponieważ może mieć to odwrotny skutek do zamierzonego. Choć przebadano kolarzy pod kątem przyjmowania kofeiny przed wysiłkiem i udowodniono, że porcja rzędu 3mg/kg masy ciała znacznie poprawiła wydolność wysiłkową organizmu. Może to być spowodowane rozszerzeniem się naczyń krwionośnych oraz lepszym wykorzystaniem tlenu przez komórki, w tym także mięśniowe. Indywidualnie powinniśmy podejść do wyznaczenia własnej granicy tolerancji kofeiny, aby nie narazić się na dyskomfort trawienny czy nudności.


WCHŁANIANIE ORAZ OKRES DZIAŁANIA

Kofeina w szybki i prawie całkowity sposób wchłaniana jest w przewodzie pokarmowym [8]. Dostępność biologiczna dochodzi prawie do 100% [9]. Około 90% substancji w formie niezdysocjowanej rozprowadzane jest po całym organizmie, przenikając przez barierę nabłonkową błony śluzowej żołądka.

Kofeina staje się aktywna farmakologicznie po 6-8 min., natomiast po 40 min. jej stężenie osiąga maksymalną wartość [6,7].

Kofeina wydalana jest przez nerki, a jej okres półtrwania wynosi ok. 3-5 godzin [10,6]. Indywidualny czas półtrwania jest zróżnicowany i wynosi 2-10 godzin [10]. Szacuje się, że jest on o 20-30 % krótszy u kobiet niż u mężczyzn [11]. Okres półtrwania może być przedłużony u pacjentów z chorobami wątroby, u kobiet stosujących doustne środki antykoncepcyjne (5-10 godz.)


CIEKAWOSTKA

Nikotyna zawarta w papierosach przyspiesza trawienie kofeiny i wydalenie jej z organizmu. Jeśli jednak nie jesteśmy nałogowymi palaczami to duży wpływ na szybkość biotransformacji mają czynniki genetyczne. Obecność allela CYP1A2*1A pozwala szybko metabolizować kofeinę, natomiast nosiciele allela CYP1A2*1F – wolniej [7]. Wolni metabolizerzy kofeiny mogą mieć problem z sennością po wypiciu kawki.


BIBLIOGRAFIA:

1. Raińska-Giezek T.Wpływ kofeiny na toksyczność i farmakokinetykę paracetamolu. Rocz Pomor Akad Med 1995, 41: 69-85.

2. Fiebich BL, Lieb K, Hull M, et al. Effects of caffeine and paracetamol alone or in combination with acetysalicylic acid on prostaglandin E2 synthesis in rat microglial cells. Neuropharmacology 2000, 39: 2205-2213.

3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24269808

4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28675917

5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7836625?

6. Goldstein J. Caffeine as an analgesic adjuvant. Inflammopharmacology 2001, 9(1,2): 51-61.

7. DworzańskiW, Opielak G, Burdan F. Niepożądane działania kofeiny. Pol Merk Lek 2009, 27: 357-361.

8. Pacanis A. Caffeine passions and sports. Med Sport 2001, 17(12): 10-11.

9. Kot M, Daniel W. Caffeine as a marker substrate for testing cytochrome P450 activity in human and rat. PharmacolRep 2008, 60: 789–797.

10. WierzejskaR,JaroszM. Caffeine andhealth.Zywienie Czlow Metabol 2003, 30(3/4): 1234-1241.

11. Nawrot P, Jordan S, Eastwood J i wsp. Effects of caffeine on human health. Food Addit Contam 2003, 20(1): 1-30



#kawa #cukrzyca #kofeina #sarkopenia #magnez

©2019 by Nie równo zważeni. Proudly created with Wix.com

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now