©2019 by Nie równo zważeni. Proudly created with Wix.com

 
Search
  • Adrian

MAŁA CZARNA I TO NIE W SZAFIE

Typowy dzień: otwieramy oczy, co przychodzi nam z trudem. Na naszym pulpicie jest "error 404". Leżymy plackiem na łóżku, bez życia i najczęściej w takich momentach rozmyślamy nad sensem życia. Właśnie wtedy wpadamy na pomysł, aby rozpocząć dzień płynną ambrozją. Droga do czajnika nie jest łatwa, natomiast gdy czujemy zapach ciemnego trunku to wynagradza nam wszelkie starania. Tym krótkim wstępem przedstawiłem kawę. Kawa, kawusia, kawunia. Można stosować w stosunku do niej czułe zdrobnienia, lecz najważniejszą korzyścią z picia tego napoju jest pobudzenie. Zdarzają się osoby, które regularnie piją kawę ze względu na walory smakowe. Jednakże częstszymi powodami jest usuwanie znużenia, wzrost efektywności czy polepszenie koncentracji i zdolności myślowych. Zatem, czym jest kawa?

Ziarna kawowe są nasionami wiecznie zielonych krzewów lub drzew uprawianych w Afryce, Ameryce Południowej, Indonezji i na wyspie Cejlon. Substancją aktywną jest kofeina. Co ciekawe, kofeina jest wydobywana z kawowca, teina występuje w herbacie, guaranina w guaranie, a mateina w yerba mate. W tej chwili wymieniłem cztery nazwy w zależności od pochodzenia, lecz wszystkie wymienione to jeden i ten sam związek. Teraz pewnie powiecie: hola, hola. "Gdy wypiję herbatę to nie czuję takiego pobudzenia, więc jak to możliwe, że to ta sama substancja ?" Otóż wszystko rozchodzi się o stężenie tej substancji w naparze. W herbacie jest zdecydowanie mniej teiny, porównując ją do małej czarnej. Koniec końców, pijemy jedną i tę samą substancję. Dla ciekawych, w znanym napoju coca cola również znajduje się kofeina. W liczbach sytuacja wygląda następująco: litr coca coli zawiera 96mg kofeiny. Dla porównania (wartości oczywiście są przybliżone):

espresso – 1700-2250 mg/l

kawa z ekspresu przelewowego – 550-850 mg/l

kawa parzona – 380-650 mg/l

yerba mate – 360 mg/l

Red Bull i większość napojów energetycznych – 320 mg/l

czarna herbata – 280 mg/l

Pepsi Max – 185 mg/l

zielona herbata – 170 mg/l

Coca cola – 96 mg/l

kawa bezkofeinowa – do 70 mg/l (he he – „bezkofeinowa”)


Oczywiście jest wyznaczona dawka śmiertelna kofeiny i wynosi ona 192mg na kg masy ciała. Prawdopodobnie, bo wartość ta dla człowieka nie została zbadana. By przyjąć śmiertelną dawkę kofeiny osoba ważąca 70 kg musiałaby wypić nie mniej niż 7 litrów espresso (przy założeniu, że większość kofeiny wchłonęłaby się do organizmu).


Kawa na Ciebie nie działa ? Przyczyną może być wariant genu, który posiadasz !

Jeśli czujesz się znużony to całkiem możliwe, że jesteś właśnie taką osobą.


W następnym wpisie podejdziemy do picia kawy pod różnymi kątami i przy różnych okolicznościach.



Bibliografia:

https://web.archive.org/web/20070614144016/http://www.cspinet.org/nah/caffeine/caffeine_content.htm

https://academic.oup.com/jat/article/32/8/702/829967

https://www.erowid.org/chemicals/caffeine/caffeine_info1.shtml

https://www.caffeineinformer.com/the-caffeine-database


#kawa #coffee #mała #czarna #kofeina


This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now