Szukaj
  • Adrian

JEŚLI STEK TO TYLKO KRWISTY. PARĘ SŁÓW O NIEDOKRWISTOŚCI

Anemia, inaczej niedokrwistość, może objawiać się na wiele sposobów. Przez nudności, utratę apetytu, spadek masy ciała, uczucie zmęczenia nawet przy minimalnym wysiłku fizycznym po rozdrażnienie. Skutków może być o wiele, wiele więcej. Ważnym jest, aby właściwie określić sygnały płynące z naszego organizmu. Ale co to właściwie jest niedokrwistość?


Niedokrwistość to stan chorobowy ze zmniejszeniem poziomu hemoglobiny (Hb), hema-tokrytu (Ht) i/lub krwinek czerwonych (RBC) poniżej wartości referencyjnych przyjętych dla określonego wieku rozwojowego. Zgodnie ze Światową Organizacją Zdrowia (World Health Organization – WHO) poziom hemoglobiny u mężczyzn poniżej 14g/dl, u kobiet < 12 g/dl, u kobiet ciężarnych < 11g/dl definiowany jest jako niedokrwistość. Stężenie hemoglobiny determinuje również stopień nasilenia niedokrwistości:

  • stopień I (niedokrwistość łagodna) – Hb 10-12 g/dl,

  • stopień II (niedokrwistość umiarkowana) – Hb 8-9,9 g/dl,

  • stopień III (niedokrwistość ciężka) – Hb 6,5-7,9 g/dl,

  • stopień IV (niedokrwistość zagrażająca życiu) – Hb < 6,5 g/dl.

Może mieć to swoje podłoże w niedoborze żelaza, witaminy B12 lub kwasu foliowego.

Za mało krwi w krwi. Tak właśnie, najprostszym językiem można streścić tę jednostkę chorobową. Zacznijmy od początku. Czym tak naprawdę jest krew? Krew to czerwona, naszpikowana tlenem ciecz płynąca tętnicami od serca, która swoją podróż po ciele kończy w tym samym miejscu, lecz już inną trasą - żyłami. W każdej kropli krwi znajduje się około 5 mln erytrocytów. Budowa czerwonej krwinki jest na swój sposób humorystyczna. Osobiście przypomina mi kluskę śląską, zamoczoną w sosie z buraczków :)

Zapytacie skąd ten kolor? Całą winą można obarczyć zawartej w erytrocytach hemoglobinie. Lecz nie to jest jej głównym zadaniem. Obowiązkiem hemoglobiny jest przyłączenie się wraz z tlenem i rozpoczęcie wspólnej wędrówki po organizmie w celu dotarcia do każdej komórki ciała. W tym momencie żelazo ukazuje nam swoją prawdziwą twarz, a mianowicie jest nośnikiem tlenu. Jest swoistą taksówką dla niezbędnego do życia tlenu. Jeśli spojrzymy na wyżej wymienioną układankę, możemy dostrzec, że gdy jedno ogniwo nie spełnia własnej roli, wtedy cierpi na tym cały organizm. Zależnie od tego na jakim etapie łańcucha mamy problem, tak objawy niedokrwistości mogą się od siebie różnić.


Ciekawostka: Im więcej tlenu krążącego we krwi, tym krew jest jaśniejszej barwy


Na pierwszy ogień rzućmy niedokrwistość niedoborową, a konkretniej spowodowana niedoborem żelaza.


ŻELAZO:

Niedobór żelaza to jeden z najczęściej spotykanych niedoborów wśród składników mineralnych na świecie. Zagrożenie niedokrwistością dotyczy każdej grupy wiekowej. Głównymi przyczynami prowadzącymi do niedoboru żelaza są:

1. niewystarczająca podaż żelaza – dotyczy przede wszystkim małych dzieci, osób preferujących dietę roślinną lub mleczna, pacjentów z anorexia nervosa;

2. zwiększone zapotrzebowanie na żelazo - występujące u kobiet ciężarnych i karmiących, wcześniaków i noworodków, w szybkim wzroście w okresie dojrzewania, u kobiet z obfitymi krwawieniami miesięcznymi, podczas leczenia witaminą B12 z powodu jej niedoboru;

3. upośledzone wchłanianie z przewodu pokarmowego: stany po resekcji żołądka, zespół złego wchłaniania i trawienia; uporczywe biegunki;

4. utrata żelaza wskutek przewlekłych krwawień (najczęstsza przyczyna niedoboru żelaza - 80% przypadków) z przewodu pokarmowego, z dróg rodnych, z dróg moczowych, z układu oddechowego.

W wielu przypadkach niedokrwistość z niedoboru żelaza wymaga leczenia przyczynowego oraz zastosowania suplementacji odpowiednimi dawkami żelaza. Leczenie takie wspomaga się jednak odpowiednią dietą uwzględniającą produkty bogate w ten pierwiastek. Niestety, duża zawartość żelaza w produkcie nie zawsze oznacza, że jest on dobrym źródłem tego pierwiastka. Przyswajalność żelaza uzależniona jest od wielu czynników, takich jak obecność czynników hamujących i wspomagających wchłanianie, rodzaj żelaza oraz stan gospodarki żelazem danego organizmu.


Substancje, które znacznie zmniejszają dostępność żelaza to:

• fityniany (występujące między innymi w otrębach i nasionach roślin strączkowych),

• niektóre polifenole oraz kofeina (w kawie i herbacie),

• błonnik,

• duże ilości wapnia,



Czynnikiem ułatwiającym wchłanianie żelaza są:

• duże ilości witaminy C - obecnej w owocach i warzywach

• kwas mlekowy - obecny w produktach kiszonych

• kwas foliowy - obecny w zielonych warzywach liściastych


Produkty bogate w żelazo to:

  • mięso i przetwory mięsne (m.in. wołowina, cielęcina, baranina, gęś, kaczka)

  • jaja

  • podroby

  • produkty zbożowe (płatki owsiane, płatki żytnie, kasza jaglana, kasza gryczana, kasza pęczak, ryż brązowy, chleb pełnoziarnisty)

  • ryby (łosoś, makrela, sardynka, śledź oraz dorsz wędzony, makrela wędzona)

  • nasiona roślin strączkowych

  • warzywa (boćwina, bób, brokuły, brukselka, burak, cykoria, czosnek, fasola szparagowa, groszek zielony

  • orzechy (zwłaszcza pistacjowe, laskowe, arachidowe, migdały, włoskie, wiórki kokosowe)

  • nasiona i ziarna (dynia, słonecznik, sezam, mak, siemię lniane, nasiona chia)


Tym postem rozpocząłem bardzo obszerny temat niedokrwistości i problemów z nią związanych. W kolejnych odsłonach rozważymy pozostałe przyczyny anemii m.in. braki zasobów witaminy B12 i kwasu foliowego, a także metody wykrycia z którym ogniwem łańcucha krwiotwórczego mamy do czynienia



#anemia #krew #niedokrwistosc #zmeczenie #żelazo #wchlanianie

©2019 by Nie równo zważeni. Proudly created with Wix.com

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now